Adevărul despre anvelope uzate

Tóth Dorottya

Care sunt faptele reale despre anvelopele uzate?

Anvelopele diferite oferă performanțe diferite în noua lor stare, iar această diferență de performanță poate crește odată cu uzura, deoarece performanța anvelopei este afectată de caracteristici unice, cum ar fi structura cadrului, materiile prime utilizate, compusul din cauciuc, modelul benzii de rulare, forma, locația blocurilor de cauciuc , canale și sipes. 

Există studii care pun un accent mai mare pe riscul de accidente ale anvelopelor uzate, înlocuindu-le cât mai curând posibil, totuși alte cercetări sunt mult mai permisive, deoarece referitoare la tehnologia de fabricare a anvelopelor din secolul al XXI-lea crede că sunt în stare de a oferi niveluri constante de performanță și tracțiune pe tot parcursul vieții unei anvelope.

Am cerut avizul experților Michelin căutând adevărul. Michelin a efectuat deja o serie de studii pe această temă. Anvelopele care vor fi testate au fost clasificate în trei categorii: anvelope ieftine, categoria clasei de mijloc și premium.

180720_03

Având în vedere uzura medie a unei anvelope standard, poate fi o diferență de kilometraj de 20-35% între 1,6 mm și 3 mm adâncimea benzii de rulare. Cu toate acestea, nimeni nu-și poate permite să sacrifice siguranța, motiv pentru care Michelin a început să testeze anvelopele uzate acum câțiva ani. În timpul testului, toți parametrii importanți la anvelope au fost verificate: accelerație laterală, tracțiune, performanță de frânare atât pe teren umed cât și pe teren uscat. 

Au ajuns la un rezultat foarte surprinzător! S-a constatat că anumite proprietăți ale anvelopelor de bună calitate se îmbunătățesc pe măsură ce banda de rulare se uzează, unele caracteristici își păstrează valoarea și foarte puține se deteriorează. 

În timpul comportamentului de siguranță al anvelopelor, au fost evidențiați doi parametri importanți, care s-au dovedit a fi decisivi în statisticile accidentelor. Una este frânarea umedă și uscată, cealaltă este accelerația laterală, adică tracțiunea în viraje pe drumuri umede și uscate.Testele au arătat că anvelopele care au funcționat bine la frânare au funcționat bine și în timpul testelor de virare, astfel încât corelația dintre cele două este clară.

180720_04

Testele umede și uscate au dat cele mai uimitoare rezultate, deoarece adâncimea eșantionului a fost mai puțin determinantă pentru comportamentul umed decât proiectarea (forma) modelului și materialul din cauciuc. Chiar și testul vitezei de rulare de mare viteză a confirmat faptul că formarea benzii de rulare și materialul anvelopei au o influență mai mare asupra rampei în sus decât adâncimea benzii de rulare. Sub o anumită adâncime a benzii de rulare, anvelopele încep să aibă performanțe foarte slabe în această cursă, dar acest lucru se întâmplă doar la o adâncime a benzii de rulare mai mică de 1,6 mm pentru anvelopele premium. 

Unul dintre inginerii de dezvoltare a modelului a explicat acest lucru prin faptul că marginile unui benzii de rulare relativ uzate, dar bine editate, taie apa, îi rup tensiunea superficială, iar piesele relativ mici și părțile lichide pot fi bine conduse de model. În același timp, lățimea potrivită a anvelopei pentru greutatea vehiculului este esențială, deoarece există o valoare optimă de la care orice abatere va degrada rezultatele. De fapt, raportul dintre greutate și zona de contact trebuie să fie bine controlat, deoarece o mașină largă poate crea condiții extreme într-o mașină ușoară, de exemplu.

180720_04

Să vedem cum au decurs aceste teste! Primul a simulat accelerația laterală. Asfaltul pistei era foarte neted, acoperit cu un strat uniform de apă gros de 2 mm. Partea din față a mașinii de testat cu anvelopele uzate, cât și cu cele noi ieftine a început să alunece la o viteză de 78-79 km/ h și puteau recâștiga stabilitatea doar cu o decelerare puternică. Cantitatea de alunecare a fost de aproximativ 2 metri. Cu anvelopa de nivel mediu, viteza este de 83-85 km/ h, iar pe raza de lărgire anvelopa s-a blocat rapid din nou. Extinderea alunecării a rămas în termen de un metru. 

Misiunea ulterioară a fost frânarea cu apă la 95 km/ h. Doar calitatea anvelopei a avut un efect asupra distanței de frânare, nu adâncimea benzii de rulare. Era clar că cauciucul de calitate premium nu putea fi atât de purtat încât să nu învingă anvelopa ieftină. De asemenea la testul de frânare s-a văzut că o anvelopă ieftină își pierde mult din performanță cu uzura, în comparație un cauciuc premium mai puțin.

180720_05

Situația a fost complet diferită cu frânarea uscată, aici fiecare dintre anvelopele uzate s-a oprit mai devreme decât cele noi cu 2-4 metri. Proiectantul benzii de rulare a explicat acest lucru prin deformarea suprafeței. A apărut o diferență mai mică în cazul anvelopelor premium, unde există o schimbare mai mică a performanței. 

Inginerul de la Michelin a rezumat că „aderența unei anvelope ieftine este mai determinată de aderența benzii de rulare decât de materialul cauciucului, iar la cauciucul premium materialul este cel care se lipește- banda de rulare ajută doar în condiții nefavorabile. Astfel de condiții nefavorabile sunt apă extrem de mare sau viteză excesivă sau murdărie pe drum. Prin urmare nu putem spune că cauciucul uzat este mai bun, chiar mai silențios și frânează mai bine pe teren uscat, iar rezistența la rulare este, de asemenea, mai mică. Cu toate acestea, în situații extreme, adâncimea modelului este un ajutor important în menținerea tracțiunii. ” 

Michelin a transmis cercetările și măsurătorile sale extinse către Autoritatea Uniunii Europene și a recomandat menținerea limitei de uzură a anvelopelor la 1,6 mm. La fel șoferii sunt sfătuiți să cumpere un produs premium, deoarece astfel sunt în siguranță, să respecte limitele de presiune și viteză prescrise și să utilizeze anvelopa până la limita de uzură, astfel, în general anvelopa mai scumpă devine mai ieftină în utilizare.

nano-tyre.ro
kosar icon
Magazin web de anvelope

tyre-test.org Teste de anvelope,
recenzii de la utilizatori reali
tire icon tyre background