Presiunea incorectă a anvelopelor influențează și costurile de exploatare ale vehiculului: o anvelopă deteriorată trebuie înlocuită prematur, iar consumul de combustibil poate crește.
Din acest articol veți afla:
Când este recomandat să verificați presiunea roților
Cum se poate umfla anvelopa în trei pași simpli
Că modul de umflare diferă în funcție de temperatura anvelopei (rece sau caldă)
Că și roata de rezervă trebuie verificată periodic, deși nu la fel de des ca celelalte roți.
De asemenea, vom vorbi despre:
Compresorul portabil, care poate fi o alternativă la pompele de la benzinărie
Dacă merită sau nu să folosiți azot (gaz pentru anvelope) în loc de aer comprimat
Consum mai mare de combustibil
Uzură rapidă și neuniformă a benzii de rulare
→ O anvelopă utilizată cu o presiune cu 20% mai mică decât cea recomandată își reduce durata de viață cu 20%. De exemplu, o anvelopă destinată unui rulaj de 40.000 km va rezista doar aproximativ 32.000 km.
Aderență redusă, anvelopă care se supraîncălzește – ceea ce poate fi periculos, mai ales la viteze mari, și poate duce la explozie (pana bruscă).
Crește și emisia de CO2.
Durată de viață mai scurtă: uzură rapidă în zona centrală a benzii de rulare
Aderență imprevizibilă, în special pe carosabil umed
Presiunea anvelopelor scade în timp: în general cu 0,1 bar (1,45 PSI) pe lună.
Această pierdere naturală poate fi accelerată de factori precum:
Perforări (de ex. cuie)
Supapă defectă (trebuie înlocuită la fiecare schimb de anvelopă)
Lipsa capacului supapei (important pentru etanșare)
Starea jantei (trebuie curățată temeinic la fiecare schimb)
Recomandăm verificarea lunară a presiunii și înaintea drumurilor lungi.
În cazul în care anvelopele nu sunt folosite o perioadă (de ex. schimb sezonier), presiunea trebuie verificată înainte de remontare.
O anvelopă umflată corespunzător este mai sigură, mai economică și mai ecologică.
Nu căutați valoarea pe flancul anvelopei!
De obicei, se găsește în următoarele locuri:
Pe stâlpul ușii șoferului sau pe interiorul capacului de la rezervor
În manualul de utilizare al vehiculului (de obicei în torpedo)
Sau printr-o aplicație de calcul a presiunii
Presiunea este exprimată în bar sau PSI. Poate varia în funcție de încărcarea vehiculului, așadar verificați de fiecare dată dacă ați setat valoarea corectă.
Mergeți la cel mai apropiat compresor de la benzinărie
Atașați manometrul la supapă
Citiți valoarea presiunii (în bar sau PSI)
Sunetul de șuier este normal – o cantitate mică de aer se pierde, dar nu afectează semnificativ presiunea
Comparați valoarea măsurată cu cea recomandată
Dacă e prea mare, eliberați aer
Dacă e prea mică, umflați până la valoarea corectă
Verificarea se face ideal pe anvelope reci (după ce mașina a staționat cel puțin 2 ore sau a parcurs un drum scurt cu viteză redusă).
Dacă verificați presiunea după utilizare, când anvelopa este încălzită, setați presiunea cu 0,3 bar mai mult decât valoarea recomandată.
Presiunea crește în timpul utilizării – nu o reduceți când anvelopa este caldă!
După ce anvelopa se răcește, verificați din nou și corectați, dacă este necesar.
Da – presiunea scade natural în timp.
Deoarece nu o folosim zilnic, este suficient să o verificăm de două ori pe an.
Manometrele de la benzinării pot fi imprecise.
De aceea:
Ocazional, mergeți la un specialist pentru verificare
Sau cumpărați un manometru de calitate, calibrat corect (din magazinele de specialitate)
Anvelopa poate fi umflată cu un minicompresor portabil (cu alimentare la brichetă sau priză).
Cu ajutorul manometrului încorporat, se poate seta cu ușurință presiunea dorită.
Unde se poate cumpăra?
Din magazine auto specializate sau unele hipermarketuri.
Exemplu: MICHELIN MCX6
Ce este azotul?
Un gaz extras din aer prin eliminarea oxigenului. Aerul conține aproximativ 79% azot.
Cum se folosește?
De obicei, anvelopele sunt umflate cu aer comprimat.
Unii comercianți folosesc exclusiv azot.
Poate fi folosit atât azot, cât și aer – important este să se atingă presiunea recomandată de producător.
Beneficiile azotului:
Pierdere de presiune mai lentă (moleculele de azot scapă mai greu)
Presiunea se menține mai stabilă pe termen lung
ATENȚIE!
Presiunea trebuie verificată chiar și la anvelopele umflate cu azot – din cauza posibilelor pierderi (supapă, jantă, etc.)
Unde se poate face umflarea cu azot?
Nu la benzinării.
Este un serviciu contra cost, disponibil în ateliere specializate sau centre de vânzare anvelope (ex. rețeaua Euromaster în Europa).
Menține presiunea dorită în anvelopă
Împiedică pătrunderea umezelii în interior
Capacul supapei este esențial – previne pătrunderea murdăriei și pierderile de aer